Telefon

+36 (30) 310 7266

Email cím

sulypont@sulypont.hu

Gyógytestnevelés

gyógytestnevelésA gyógytestnevelés olyan oktatási- nevelési folyamat, amely a betegségek megelőzésében és gyógyításában fejti ki hatását. Tágabb értelemben, a testkultúra, testnevelés- tudomány része, szűkebb értelemben, a testi képességeiben visszamaradt, mozgásszervi-, belgyógyászati- és egyéb betegségekben szenvedő tanulók, tantervbe foglalt differenciált képességfejlesztése.

Célja: A gyermek egészségének és fizikai cselekvőképességének helyreállítása és megerősítése, és egy a diagnózisának és alkati adottságainak megfelelő sport iránti igény kialakítása.

Feladata

  • Az elváltozások helyreállítása a testnevelés eszközeivel
  • Képességek fejlesztése
  • Mozgáskészség, mozgásműveltség kialakítása
  • Testmozgás, sport megszerettetése

Jogszabály írja elő a gyógytestnevelést az iskolákban /1993.évi LXXIX: törvény a közoktatásról/: A 35. paragrafus értelmében a gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi szűrővizsgálat gyógy- vagy könnyített testnevelésre utalja.

A könnyített testnevelés a gyógytestnevelés része.

Az iskola-egészségügyi ellátás az óvodákra, általános iskolákra és a középfokú oktatásban résztvevőkre terjed ki, ezt a korosztályt kell a megfelelő testnevelés kategóriába sorolni:

gyógytestnevelés

  1. Normál testnevelés – szakorvosi javaslatra testnevelés órán részt vehet.
  2. Könnyített testnevelés – ha a gyermek fizikai állapota nem kielégítő, vagy valamilyen kis mértékű mozgásszervi- vagy belgyógyászati elváltozása van, és emiatt a testnevelési órák minden gyakorlatát, aktivitását nem végezheti.
  3. Gyógytestnevelés – a tanuló csak gyógytestnevelés órán vehet részt, a diagnózisának és aktuális állapotának megfelelő foglalkozásokon. A féléves és év végi osztályzatát a gyógytestnevelő tanár állapítja meg.
  4. Testnevelés alól felmentve – ha a gyermek egészségügyi állapota nem teszi lehetővé a testnevelés órán való részvételt.

A gyógytestnevelés 2 nagy csoportra osztható:

  1. A tartó- és mozgatórendszer elváltozásainak gyógytestnevelése
  2. Belgyógyászati- és egyéb betegségek gyógytestnevelése

A mozgásszervi betegséggel küszködők vannak nagyobb arányban.

Sokkoló, hogy az ortopédiai szűrővizsgálatok milyen magas arányban mutatnak ki mozgásszervi elváltozásokat már kisgyermek korban (hanyagtartás, tartásgyengeség, lúdtalp stb.)

gyógytestnevelésA mindennapi testneveléssel, gyógytestneveléssel, sporttal azok a civilizációs ártalmak előzhetők meg, melyek felnőttkorban népbetegségként jelennek meg.

Sajnos a gyógytestnevelés, egy-két kivétellel, mostoha körülmények között zajlik az iskolákban, pedig bizonyos tanulóknak igen nagy szüksége lenne rá.

Továbbá igen fontos a szakemberek által végzett rendszeres szűrővizsgálat! Korai stádiumban kell kiszűrni valamilyen veleszületett fejlődési rendellenességet ahhoz, hogy a kezelés során jó eredményeket érhessünk el. A gyerekkori tartáskorrekció pedig megelőzi a későbbi mozgásszervi betegségeket.

gyógytestnevelésA rendszeres testnevelés, gyógytestnevelés, és sport mellet érdemes pár dologra figyelni:

  • A pubertáskor alatt, a hormonháztartás változásával a csontok nagymértékű hossznövekedését nem követi megfelelő izomgyarapodás, ilyenkor alakulnak ki a nagy a problémák, ebben az időszakban (is) kell nagyon körültekintőnek lenni.
  • Fontos a korai diagnózist- és alkati adottságokat figyelembe vevő sportválasztás.
  • A szakszerűtlen sportolás következményekkel jár még felnőtt korban is!
  • Tinédzserkorban tilos a súlyzós edzés, mert a gerincet károsítja és kedvezőtlenül befolyásolja a csontok hossznövekedését!

Díjmentes állapotfelmérés

1027 Budapest, Frankel Leó út 9.

TOVÁBBI ÍRÁSAINK