A gyógytestnevelés olyan oktatási- nevelési folyamat, amely a betegségek megelőzésében és gyógyításában fejti ki hatását. Tágabb értelemben, a testkultúra, testnevelés- tudomány része, szűkebb értelemben, a testi képességeiben visszamaradt, mozgásszervi-, belgyógyászati- és egyéb betegségekben szenvedő tanulók, tantervbe foglalt differenciált képességfejlesztése.
Célja: A gyermek egészségének és fizikai cselekvőképességének helyreállítása és megerősítése, és egy a diagnózisának és alkati adottságainak megfelelő sport iránti igény kialakítása.
Feladata
- Az elváltozások helyreállítása a testnevelés eszközeivel
- Képességek fejlesztése
- Mozgáskészség, mozgásműveltség kialakítása
- Testmozgás, sport megszerettetése
Jogszabály írja elő a gyógytestnevelést az iskolákban /1993.évi LXXIX: törvény a közoktatásról/: A 35. paragrafus értelmében a gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi szűrővizsgálat gyógy- vagy könnyített testnevelésre utalja.
A könnyített testnevelés a gyógytestnevelés része.
Az iskola-egészségügyi ellátás az óvodákra, általános iskolákra és a középfokú oktatásban résztvevőkre terjed ki, ezt a korosztályt kell a megfelelő testnevelés kategóriába sorolni:
- Normál testnevelés – szakorvosi javaslatra testnevelés órán részt vehet.
- Könnyített testnevelés – ha a gyermek fizikai állapota nem kielégítő, vagy valamilyen kis mértékű mozgásszervi- vagy belgyógyászati elváltozása van, és emiatt a testnevelési órák minden gyakorlatát, aktivitását nem végezheti.
- Gyógytestnevelés – a tanuló csak gyógytestnevelés órán vehet részt, a diagnózisának és aktuális állapotának megfelelő foglalkozásokon. A féléves és év végi osztályzatát a gyógytestnevelő tanár állapítja meg.
- Testnevelés alól felmentve – ha a gyermek egészségügyi állapota nem teszi lehetővé a testnevelés órán való részvételt.
A gyógytestnevelés 2 nagy csoportra osztható:
- A tartó- és mozgatórendszer elváltozásainak gyógytestnevelése
- Belgyógyászati- és egyéb betegségek gyógytestnevelése
A mozgásszervi betegséggel küszködők vannak nagyobb arányban.
Sokkoló, hogy az ortopédiai szűrővizsgálatok milyen magas arányban mutatnak ki mozgásszervi elváltozásokat már kisgyermek korban (hanyagtartás, tartásgyengeség, lúdtalp stb.)
A mindennapi testneveléssel, gyógytestneveléssel, sporttal azok a civilizációs ártalmak előzhetők meg, melyek felnőttkorban népbetegségként jelennek meg.
Sajnos a gyógytestnevelés, egy-két kivétellel, mostoha körülmények között zajlik az iskolákban, pedig bizonyos tanulóknak igen nagy szüksége lenne rá.
Továbbá igen fontos a szakemberek által végzett rendszeres szűrővizsgálat! Korai stádiumban kell kiszűrni valamilyen veleszületett fejlődési rendellenességet ahhoz, hogy a kezelés során jó eredményeket érhessünk el. A gyerekkori tartáskorrekció pedig megelőzi a későbbi mozgásszervi betegségeket.
A rendszeres testnevelés, gyógytestnevelés, és sport mellet érdemes pár dologra figyelni:
- A pubertáskor alatt, a hormonháztartás változásával a csontok nagymértékű hossznövekedését nem követi megfelelő izomgyarapodás, ilyenkor alakulnak ki a nagy a problémák, ebben az időszakban (is) kell nagyon körültekintőnek lenni.
- Fontos a korai diagnózist- és alkati adottságokat figyelembe vevő sportválasztás.
- A szakszerűtlen sportolás következményekkel jár még felnőtt korban is!
- Tinédzserkorban tilos a súlyzós edzés, mert a gerincet károsítja és kedvezőtlenül befolyásolja a csontok hossznövekedését!